Nieuwe metrolijn van het vliegveld naar Barcelona Nieuwe metrolijn van het vliegveld naar Barcelona Reizen SHARE Marta , 28 februari 2016 / 44 Je kunt nu ook met de metro L9 Sud van en naar het vliegveld van Barcelona Om naar het vliegveld van Barcelona te gaan met het openbaar vervoer waren tot nu toe drie opties: de bus, de trein of de taxi’s. Maar Barcelona heeft sinds deze maand een nieuwe metrolijn die je rechtstreeks van en naar het vliegveld van Barcelona brengt. Een hele uitkomst voor de meer dan 37 miljoen passagiers die jaarlijks gebruik maken van het vliegveld van Barcelona. Ik was recent op pad voor HolaBarcelona.nl en zocht uit hoe de nieuwe metrolijn werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Nieuwe metro van het vliegveld naar Barcelona De gloednieuwe metrolijn die de stad met het vliegveld van Barcelona verbindt heet ‘L9 Sud‘. Het is de bedoeling dat deze lijn in de toekomst de stad zal doorkruisen en zich zal verbinden met de huidige L9 Nord. Maar tot die tijd zal het zuidelijk deel van de L9, de L9 Sud, reizen van het vliegveld naar Zona Universitària (L3). Dit is dan gelijk een van de grootste nadelen voor reizigers die naar het centrum van Barcelona willen reizen: deze metro brengt je niet rechtstreeks naar het stadscentrum en je zal hoe dan ook van metro moeten overstappen indien je in de Gotische wijk, El Born of in de buurt van Plaça Catalunya verblijf. De nieuwe metrolijn L9 Sud De nu geopende L9 Sud is bijna 20 kilometer lang en rijdt onder andere langs El Prat de Llobregat en L’Hospitalet del Llobregat, met een totaal van 15 stations. Op beide terminals zit er een metrostation (Aeroport T1 en Aeroport T2), dat duidelijk aangegeven wordt met het rode <M> symbool van de metro van Barcelona. De reistijd tussen Aeroport T1 (het startpunt) en Zona Universitària (het eindpunt) is 32 minuten en ongeveer iedere 7 minuten is er een metro. Tijdens je reis kom je langs stations zoals Fira en Mercabarna, de belangrijke haltes voor de zakelijke markt. Op Europa Fira (L8), Collblanc (L5), Torrassa (L1) en Zona Universitària (L3) kun je van metrolijn overstappen indien nodig. De metro is ook met de regionale treinen verbonden op El Prat Estació, met de FGC-treinen bij Europa Fira en met de tram bij Zona Universitària. Modern en volledig geautomatiseerd De metro’s van de nieuwe L9 Sud hebben als leuke verrassing dat ze geen bemanning hebben, want ze zijn volledig geautomatiseerd. Het stukje waar de metro chauffeur altijd zat is nu omgetoverd tot een mooi uitkijkpunt waar je kunt staan en de hele rit van de metro op eerste rij kunt volgen. Dit is vooral bij kinderen dé leukste plek om te zijn tijdens een rit in deze metro. Tickets voor de metro van en naar het vliegveld Bitllet Aeroport kopen bij de automaat Als je van of naar het vliegveld met de metro reist, dan dien je een apart ticket te kopen, de zo genaamde Bitllet Aeroport. Deze ticket kost €4,50 p.p. en je mag hiermee het hele traject van het vliegveld tot aan je eindbestemming (of andersom) met de metro afleggen. Let op: je mag niet met een T-10 of dagkaart naar het vliegveld met de metro reizen, maar wel met een Hola BCN! Travelcard of Barcelona Card. Overige vervoersabonnementen zoals T-Mes, T-Trimestre en T-Jove werken ook voor dit traject. De Ticket Aeroport is te kopen bij alle kaartenautomaten in de metrostations, ook op het vliegveld zelf. Betalen kan met contant geld, pinpas of credit card. Je dient een ticket per persoon te kopen (let op: kinderen tot 4 jaar oud mogen echter gratis reizen). Voor- een nadelen van de nieuwe metrolijn Zoals gezegd, is deze metrolijn niet aan te raden wanneer je in het stadscentrum dient te zijn. Daarvoor is het beter dat je de Aerobús neemt, die voor €5,90 p.p. je rechtstreeks naar het Plaça Catalunya (het centrum van de stad) brengt. Indien je voor een zakelijk evenement naar de Fira Gran Via moet gaan, of voor een Barça wedstrijd aangekomen bent, dan is de L9 Sud juist wel een geschikt vervoersmiddel. Reizen met de nieuwe metro is daarentegen wel heel aangenaam en relaxt. Omdat de nieuwe L9 Sud nog niet veel gebruikt wordt door andere reizigers, vind je hier genoeg zitplaatsen en ruimte voor bagage. Je kunt ook in de cockpit staan om een nieuwe kijk in de metro te krijgen door de reis van de metro door de tunnels te volgen. Kortom, de lang verwachte L9 Sud is een nieuw vervoersmiddel voorzien van de allernieuwste technologie die voor enkele zeer nuttig zal zijn, maar voor de meerderheid weinig zal toevoegen omdat het toch niet op de toeristische route zit. Meer informatie over de overige vervoeropties van en naar het vliegveld vind je hier. Tip: als je de metro in de stad gebruikt en je eindbestemming is niet het vliegveld, dan kun je uiteraard ook met je gewone OV-kaart naar de de overige metrostations van L9 Sud reizen.