Barcelonesa vertelt over Barcelona. Mijn persoonlijke tips voor je reis naar Barcelona.

Home » Blog » Nieuwe milieunormen en milieusticker voor auto’s in Barcelona

Nieuwe milieunormen en milieusticker voor auto’s in Barcelona

SHARE
, / 0
Milieusticker en milieuzone in Barcelona

Alles wat je moet weten over de nieuwe milieusticker en milieuzone in Barcelona

Barcelona gaat voor groen, en hoe! Vanaf 1 december 2017 zijn de verkeersregels in de stad Barcelona scherp aangepast om de periodes van sterke luchtvervuiling terug te dringen. Dit heeft met name grote gevolgen voor bestuurders van oude auto’s, die op bepaalde dagen niet meer met hun auto door de stad mogen rijden, maar ook voor toeristen die met hun auto de stad bezoeken. Let dus goed op de nieuwe wetgeving en check wat dit voor jou betekent om onaangename verrassingen te voorkomen.

De nieuwe milieunormen voor auto’s in Barcelona

Vanaf 1 december 2017 mogen oude voertuigen niet door Barcelona rijden op dagen dat er teveel milieuverontreiniging is. De andere voertuigen dienen in bezit te zijn van een speciale milieusticker om de politiecontroles te kunnen vergemakkelijken. Heb je die niet, dan riskeer je een boete van €100,-. De restricties zullen in de praktijk weinig voorkomen, maar als het zo ver is, dan moet je er wel op voorbereid zijn. Bij deze alles wat je moet weten over de nieuwe wetgeving omtrent het milieu en het verkeer in Barcelona.

Wanneer en hoe wordt er een milieuvervuilingsperiode aangekondigd?

Nieuwe milieunormen voor auto's in BarcelonaOm de maatregel uit te voeren, moet de 200 microgram stikstofdioxide per kubieke meter worden overschreden in meer dan één meetstation voor minstens één uur, iets wat nauwelijks voorkomt (nul tot drie keer gemiddeld per jaar). De andere parameter waarmee ze rekening houden, is het PM-10-suspensiedeeltje, dat 80 microgram per kubieke meter moet overschrijden in meer dan één station gedurende een dag of 50 microgram gedurende drie opeenvolgende dagen. Deze laatste komt hoogstens gemiddeld één keer per jaar voor.

Mocht deze situatie toch zich voordoen, dan zal de Catalaanse overheid de inwoners en autobestuurders 24 uur van tevoren informeren via kanalen zoals nieuwsberichten, social media en informatiepanelen op verkeerswegen. Om te weten hoe de luchtkwaliteit van Barcelona op dit moment is, kun je deze site van de gemeente Barcelona raadplegen, waar een actuele kaart van de luchtkwaliteit te zien is.

De verkeersbeperkingen bij een milieuvervuilingsperiode gelden alleen tussen 7:00 en 20:00 uur op doordeweekse dagen, vanaf de dag na de aankondiging tot de dag waarop het einde van de periode wordt aangegeven. Tijdens een milieuvervuilingsperiode mogen oude voertuigen zonder milieusticker doordeweeks alleen tussen 20:00 en 06:59 uur, tijdens het weekend en op feestdagen reizen.

Voor wie geldt deze nieuwe wet?

De nieuwe maatregel tegen luchtverontreiniging geldt voor alle voertuigen. Het is de bedoeling dat oude auto’s geparkeerd blijven staan tijdens een milieuvervuilingsperiode. Dit geldt voor benzineauto’s die gebouwd zijn vóór het jaar 2000 (voor Euro 3), dieselauto’s die gebouwd zijn vóór 2006 (voor Euro 4) en minibussen die gebouwd zijn vóór 1994 (voor Euro 1). De rest van de auto’s die wél mogen rijden dienen een milieusticker op hun voorruit te hebben (dit laatste is niet verplicht, maar wordt wel door de autoriteiten aangeraden). Hulpvoertuigen (van politie, brandweerlieden en ambulances), voertuigen voor personen met beperkte mobiliteit en essentiële diensten (medisch, begrafenis) zullen altijd mogen reizen, ongeacht hun milieusticker. Er is nog geen uitspraak geweest over auto’s met buitenlandse kentekens, maar indien je woonachtig in Barcelona bent maar geen sticker hebt ontvangen, dan raad ik je aan om toch een milieusticker aan te vragen (dat kan voorlopig alleen ter plekke geregeld worden).

Tip: er wordt uiteraard gewaarschuwd dat mensen met ademhalingsproblemen of hartaandoeningen en ouderen geen intensieve lichaamsbewegingen buitenshuis mogen doen tijdens een milieuvervuilingsperiode. Als je sport, wordt aangeraden om dit te gaan doen op de momenten wanneer er minder verkeer op straat is, net als de ramen open doen thuis.

Hoe werkt de milieusticker?

Op grond van de nieuwe wetgeving mogen oudere (en sterk vervuilende) voertuigen niet door Barcelona rijden op dagen dat er veel last is van luchtverontreiniging. De Spaanse verkeersdienst DGT heeft speciaal hiervoor een viertal stickers gemaakt, de Zero, Eco, C en B, die werken als identificatielabel op de atmosferische impact van het voertuig. De DGT heeft de stickers reeds aan alle autobezitters verstuurd die hiervoor in aanmerking komen (bestuurders van oude auto’s die tijdens milieuvervuilingsperiodes de stad niet in mogen, zullen deze milieustickers dus niet ontvangen). Hoewel het niet verplicht is om de milieusticker op je autovoorruit te plakken, wordt het door de autoriteiten wel aangeraden, zodat ze straks makkelijk kunnen controleren. Automobilisten die geen milieusticker hebben ontvangen, maar er wel recht op hebben, mogen hun milieusticker bij één van de kantoren van Correos aanvragen tegen betaling van €5,-. Via de site van de DGT kun je controleren of je auto in aanmerking komt voor zo’n sticker. Bij het aanvragen van je milieusticker in Correos dien je overigens je kentekenbewijs mee te nemen.

Waar heb je een milieusticker nodig?

De nieuwe maatregel zal een gebied van 95 km2 omvangen, de zogenaamde Zona de Baixos Emissions (ZBE), dat de stad Barcelona (behalve het Zona Franca-industrieterrein, Vallvidrera, Tibidabo, Les Planes en de Rondas) evenals verschillende gebieden van de naburige gemeenten die aan Barcelona grenzen (Sant Adrià de Besòs, L’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat en Cornellà de Llobregat) omvat. In deze milieuzone mogen automobilisten met oude voertuigen zonder milieusticker straks niet rijden.

Tip: wie tijdens een milieuvervuilingsperiode door Barcelona moet rijden maar geen milieusticker in zijn auto heeft, kan dit nog steeds doen via de Rondas (de Ronda de Dalt en de Ronda de Litoral) ongeacht het soort auto, omdat deze wegen voorlopig niet afgesloten zullen zijn.

Wordt er op milieustickers gecontroleerd?

Ja. De Guàrdia Urbana de Barcelona zal op milieustickers controleren tijdens de periodes van sterke luchtvervuiling en er zullen boetes uitgedeeld worden van €100,- indien je met een verouderde auto door de stad rijdt wanneer dat niet mag. De overtreding wordt beschouwd als een kleine fout en betekent niet de immobilisatie van het voertuig. Je mag dus enkel door de stad rijden indien je een nieuwere auto hebt die minder CO2 uitstoot (dat zijn benzineauto’s die na 2000 zijn geregistreerd en dieselauto’s na 2006).

Wat doe ik als toerist met een auto in Barcelona?

Omdat je als toerist met een vreemd kentekennummer geen sticker hebt, raad ik je aan om je autopapieren toch altijd mee te nemen, mocht je dit aan de politie moeten aantonen. Indien er een milieuvervuilingsperiode voordoet tijdens je verblijf en je auto niet binnen de nieuwe milieunormen valt, raad ik je aan om je auto vlakbij de Rondas te parkeren (Ronda de Dalt en Ronda Litoral), die nog wel toegankelijk zijn voor alle autobestuurders, en de stad verder met het OV te bezoeken. In principe worden auto’s met buitenlandse kentekens hier niet op gecontroleerd, maar als we de lucht in Barcelona toch schoon willen houden en je geen boetes wilt riskeren, is het beter om bij zo’n situatie liever gebruik te maken van het OV. Zie hier een overzicht van handige gratis parkeerplekken in Barcelona.

Welke opties heb je als je niet met de auto mag rijden?

Op dagen met verkeersverbod voor oude voertuigen kun je je auto het beste geparkeerd laten staan en met het OV gaan reizen. De metro is over het algemeen het beste vervoersmiddel om je door de stad te verplaatsen. Let wel op dat tijdens een milieuvervuilingsperiode parkeren op openbare plekken zoals de zona blava en de zona verda, duurder zal zijn (€2,- per uur). Dit laatste geldt dan niet voor voertuigen met het Zero en Eco milieulabel en voor de omwonenden. De frequentie van de metro-, tram- en treinen zal op dit soort dagen tijdens piektijden versterkt worden, evenals het aantal bussen op de populairste trajecten.

Om het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen tijdens een milieuvervuilingsperiode zijn er ook twee nieuwe OV kaarten gelanceerd: de T-Aire, voor een goedkopere reis met het OV tijdens een milieuvervuilingsperiode (kost €1,80 voor twee reizen in zone 1; dat is 10% korting op de heen- en terugreis), en de T-Verda, voor bestuurders van oude auto’s die besluiten om zijn oude auto weg te doen en geen nieuwe auto te kopen. De T-Aire kun je ter plekke bij de kaartenautomaten in de metrostations kopen.

Toekomstige maatregelen

Dit zijn natuurlijk de eerste stappen die de gemeente van Barcelona heeft gezet om de luchtverontreiniging drastisch omlaag te krijgen en aan de Europese normen te voldoen. Het doel is om in 2020 de verkeersbeperkingen voor oude voertuigen permanent te maken in Barcelona en daarna in 2025 voor het hele metropoolgebied. De volgende stappen in die richting zullen zijn:

  • Tussen winter en voorjaar 2017-2018 worden motorfietsen, vrachtwagens, touringcars, bussen en bestelwagens van Euro 1, Euro 2 en Euro 3 ook verboden tijdens een milieuvervuilingsperiode.
  • Vanaf 1 januari 2019 mogen personenauto’s die vóór 1 januari 1997 zijn geregistreerd, of bestelwagens die vóór 1 oktober 1994 zijn geregistreerd, binnen de milieuzone Ámbito40 niet rijden. Dit gebied omvat de 40 gemeenten rondom Barcelona (Badalona, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Granollers, l’Hospitalet de Llobregat, la Llagosta, Martorell, Martorelles, Molins de Rei, Mollet del Vallès, Montcada i Reixac, Montmeló, Montornès del Vallès, Pallejà, el Papiol, Parets del Vallès, el Prat de Llobregat, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Fost de Campsentelles, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Quirze del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa y Viladecans) en de stad Barcelona zelf.
  • Vanaf 1 januari 2020 is een permanent verbod op circulatie in het gebied Zona de Baixos Emissions (ZBE) en de Rondas van Barcelona voor alle voertuigen zonder een DGT milieusticker (dat zijn benzineauto’s van vóór 2000 en dieselauto’s van vóór 2006).
  • Vanaf 2020 hopen de autoriteiten de milieubelasting van buitenlandse voertuigen ook te kunnen identificeren en controleren.
  • Vanaf 1 januari 2025 is een permanent verbod op circulatie binnen de gemeentes van het metropoolgebied van Barcelona voor alle voertuigen zonder vergunning van DGT (dat zijn benzineauto’s van vóór 2000 en dieselauto’s van vóór 2006).

Tip: meer weten over duurzaam reizen in Barcelona? Lees hier mijn tips!

Laat een reactie achter!

Your email address will not be published.